 |
Eerste
kennismaking
Tijdens
een stage in Rusland in 1992 zag ik de GAZ M21 Volga voor het eerst. In
de jaren zestig heeft de Volga weliswaar een importeur in Nederland gehad,
maar die is nooit in staat geweest veel van deze auto's af te zetten.
Wat me meteen opviel was, waren de duidelijke overeenkomsten met de amerikaanse
auto's uit de jaren vijftig. Het leek mij dan ook prachtig om zo'n auto
te bezitten. Zoals verwacht bleek dat niet eenvoudig te zijn. Het is niet
zo makkelijk een Rus te vinden die zijn auto wil verkopen. Het is echter
nog veel moeilijker om een Rus te vinden die een Volga bezit en wil verkopen.
In Pskov, een stad met ongeveer 200.000 inwoners, reden er nog slechts
een paar rond. Tot mijn verbazing bleek er een te zijn die zijn Volga
wel wilde ruilen, gewoon verkopen was uitgesloten.
|
 |
Over
een Lada Samara viel wel te praten. Een Samara had ik toen niet, wel
een oranje Fiat Ritmo uit 1980. Deze auto had ik voor ƒ 450,00 (ongeveer
€ 200,00) gekocht, zelf weer opgeknapt en APK laten keuren. Toevallig
had ik een paar foto's van de Ritmo bij me. Na enig onderhandelen en lange
gesprekken over techniek en constructie van de Ritmo hebben we wodka op
transactie gedronken. |
 |
Zeegroen
De
zeegroene Volga is gebouwd in september 1962. De kilometerstand bij export
bedroeg zo'n 230.000 kilometer. Het bezineverbruik was de reden van ruil,
1 op 4,5 tegen 1 op 12 van de Ritmo. Voor zijn leeftijd en herkomst is
de M-21 onverwacht compleet uitgevoerd. Wat dacht u van; (buizen)radio,
elektrische klok, zonneschermen, orïenteerbare dakantenne, elektrische
interieurventilator met twee standen, een perfecte kachel, ampere- en
oliedrukmeter, slaapbank, regelbare dashboard verlichting en asbak voor
de achterpassagiers. Allemaal standaard.
|
 |
Import
Om
een auto vanuit Rusland naar Nederland te exporteren bleek heel wat moeilijker
dan het omgekeerde, wat begin jaren negentig dan ook veelvuldig gebeurde.
Het was voor de douane in Pskov zelfs de eerste auto die zij buiten de
Sovjet Unie exporteerden. Op veel medewerking van de russische kant hoefde
ik me dan ook niet te verheugen. Het kwam zelfs zover dat twee flessen
whisky, een doos bonbons en een handvol roebels uitkomst moesten brengen.
Maar de papieren zijn er gekomen en de Volga heeft op geheel op eigen
kracht naar dertig jaar op eigen bodem te hebben gereden de weg naar Nederland
afgelegd.
|
 |
Opknappen
Direct
na de import in 1992 ben ik begonnen met het opknappen van de auto. Dit
resulteerde in een Nederlands kenteken wat in juni 1993 is afgegeven.
Sinds 1992 is de auto minstens voor de helft uit elkaar geweest en o.a.
voorzien van een gereviseerde motor. Laswerk is in al die tijd niet nodig
geweest. De constructie en het zware plaatwerk zorgen voor een solide
basis, goed voor nog jaren Volga plezier.
|