Hieronder
vindt je foto's van verschillende GAZ M21 "Volga" interieurs. De eerste twee
foto's zijn van het interieur van de prototypes, let op de indrukwekkende rij
van meters die tijdens het testen werden gebruikt. De volgende zes foto's zijn
van het interieur van de eerste productie serie (tot +/- 1960). Let hier op
de afwijkende luidspreker van de radio. De laatste foto's zijn van het interieur
zoals die in de meeste Volga's is te vinden. In de loop der jaren is dit interieur
nauwelijks meer aangepast. Verschillen zijn voornamelijk te vinden in de bekleding
(stof/skai en alleen stof of skai).
Het eerste type dashboard dat in de prototypes is gemonteerd wijkt in vele opzichten af van de latere productiemodellen. Het dashboard is volledig overtrokken met kunststof, iets wat in die dagen nog zeer ongebruikelijk was. Wat verder opvalt is de standaard (buizen)radio. | |
Nog een foto van een prototype, let op de vele meters die los onder het dashboard zijn geschroefd. Deze auto is gebruikt bij het testen van de nieuwe motoren. Op het stuur valt het logo op, er staat nog geen hertje op zoals later bij de productiemodellen. | |
Het eerste type productie dashboard. | |
Het dashboard is volledig van metaal gemaakt en in de kleur van de auto gespoten. De kilometerteller heeft het voor de Volga zo karakteristieke "doorzichtglas". | |
Het dashboard zoals het werd aangeprezen in een folder uit 1958. Eigenlijk was er voor het modeljaar '58/'59 al een nieuw dashboard ontworpen. Maar doordat er nog een voorraad oude dashboards beschikbaar was, hebben de eerste auto's uit de tweede serie nog het oude dashboard. | |
Al vanaf de prototypes was de Volga voorzien van een elektrische klok. | |
De voorbank kan worden neergeklapt om zo een comfortabel bed te vormen. | |
De standaard buizenradio had tot 1966 twee banden. | |
![]() |
Er zijn verschillende combinaties van stof en skai leverbaar. In de latere versie worden ook volledig met stof overtrokken banken geleverd. Wel is de beschikbare kleurcombinatie afhankelijk van de kleur van de auto. |
Vanaf ongeveer 1960 is het dashboard voortaan overtrokken met dezelfde kleur skai als de deurpanelen. | |
De luidspreker van de radio zit nu rechtboven de radio. Dit dashboard is bovendien voorzien van een kunststof toplaag. Deze optie werd samen met de vloerversnelling alleen geleverd in de laatste bouwjaren. | |
Bijna alle Volga's zijn uitgerust met een ivoorkleurig stuur. Alleen de Volga's geproduceerd voor het rijden in tropische klimaten krijgen een zwart stuur, dat beter tegen de weersinvloeden in bestand. Helaas zijn de ivoorkleurige sturen van slechte kwaliteit en na verloop van tijd volledig "ontbonden". | |
![]() |
Interieur van de laatste serie. |
Aan het begin van de jaren zestig krijgt de tweede serie een nieuwe voorbank. Deze is makkelijker te verstellen en de "pootjes" bovenaan de leuning zijn verdwenen (alleen te zien in neergeklapte positie). | |
Volgens het instructieboekje moet er ruimte zijn voor vier slaapplaatsen. In de praktijk is het met twee (niet al te lange) personen wel vol. | |
De Volga beschikt over (voor zijn tijd) ruime bagageruimte waarin het reserve flink wat ruimte inneemt. | |
Standaard worden alle Volga geleverd met een uitgebreid gereedschapset. |