Automatische versnellingsbak

Automatische versnellingsbak

In 1957 hebben slechts 700 Volga's uitgerust met een automatische versnellingsbak de GAZ-fabriek verlaten. De automatische versnellingsbak werd uit productie genomen toen bleek dat de techniek te complex was om te worden onderhouden door de gebruikers en schaars aanwezige monteurs in de Sovjet Unie. Het grote publiek was in Rusland in tegenstelling tot de Verenigde Staten nog niet klaar voor de automatische versnellingsbak. Het is in de lectuur nergens te vinden, maar het niet beschikbaar zijn van kwalitatieve goede transmissieolie en de op dat moment nog lage graad van verfijning van productiemethodes in de Sovjet Unie zullen zeker er bij hebben gedragen aan het stopzetten van de productie van de Volga met automatische versnellingsbak. Bovendien bleek het karakter van de nieuwe Volga motor niet goed aan te sluiten bij een automatische versnellingsbak. De opgedane ervaring met de automatische versnellingsbak is overigens niet voor niets geweest. De GAZ 13 "Chaika" wordt wel uitgerust met een automatische versnellingsbak. Omdat bij deze auto de productieaantallen veel lager liggen en de doelgroep over veel meer middelen beschikt (goede olie kun je ook importeren), is het voor deze auto wel haalbaar geweest.

 

Doorsnede automatische versnelllingsbak Koppelomvormer