|
||
![]() |
Ontwikkeling Met de ontwikkeling van GAZ M21 Volga werd al in november 1953 begonnen. De Volga moest de directe opvolger van de Pobjeba worden die in 1945 aan het publiek was voorgesteld. De eerste tekeningen werden gemaakt door de constructeur Alexander Mihajlovich Nevzorov. Hij mocht beginnen ......... lees verder |
|
![]() |
Vergelijkingsmateriaal Bij het samenstellen van een Volga-site kom je er eigen niet onderuit. Zoals bij de ontwikkelingsverhaal van de Volga als gezegd hebben de Sovjets natuurlijk goed gekeken naar wat er in de Westerse landen allemaal rondreed. Toen het ontwerp van de Volga werd getekend heeft men duidelijk gekeken naar de ontwerpen die op dat moment in de Verenigde Staten rondreden. Een voor de hand liggend voorbeeld is de ......... lees verder |
|
![]() |
Praktijkexamen Het is 1955 als de eerste prototypes aan het publiek worden voorgesteld. In 1955 wordt een "proefrit" gemaakt met drie M21's van Moskou naar de Krim en weer terug. Er wordt gereden op het terrein van de staatsboerderij "De Weg Naar Het Communisme" op een tiental kilometers afstand van ................ lees verder |
|
![]() |
Roestbescherming De auto werd vanuit de fabriek zeer goed beschermd tegen roest. Naast het gebruik van hoogwaardig staal werd een degelijke carroseriebescherming aangebracht. De carrosserie werd na het in elkaar zetten eerst grondig gereinigd en ontvet om vervolgens volledig ondergedompeld te worden in een fosfaatbad. Daarna werd de carrosserie in bad met speciale grondverf ondergedompeld ................. lees verder |
|
![]() |
Centraal
smeersysteem Tot 1960 werd de M21 geleverd met een centraal smeersysteem voor de voorwielophanging. Voor die dagen was de voorwielophanging van een M21 complex en daardoor slijtage-gevoelig. Het centrale smeersysteem bestond uit een voorraadvat met olie, een ingewikkeld slangensysteem................. lees verder |
|
![]() |
Automatische
versnellingsbak
|
|
![]() |
Held
van de Sovjet Unie
|
|
![]() ![]() |
Bergeris Avtomobilya |
|
|
Expo 1958 Het URSS paviljoen op de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel. Samen met de paviljoens van de Amerikanen en de Fransen hebben de Sovjets de grootste paviljoens op de Expo.............. lees verder |
|
![]() |
Levensloop De M21 serie is, naast het prototype die in een kleine serie is gebouwd te onderscheiden, in drie modelseries. De verschillen tussen de series zijn voornamelijk in het front van de auto en in enkele details terug te vinden. Technische wijzigingen en verbeteringen vinden continu................. lees verder |
|
![]() |
M22
Stationwagon Naast de GAZ M21 Volga werd de GAZ M22 Volga uitgebracht. Op basis van de M21 is een mooi ogende stationwagon ontstaan. De achterbank kan standaard worden weggeklapt, wat een riante laadruimte oplevert. Veel M22's zijn gebruikt als echte werkpaarden ................... lees verder |
|
![]() |
Injectiesysteem
Al tijdens de tweede wereldoorlog war de Russen bezig met het testen van electronische injectiesystemen voor benzinemotoren. Op dat moment waren de systemen voornamelijk bedoeld voor het gebruik op vliegtuigmotoren. Eind vijftiger jaren, begin jaren zestig is ook de GAZ fabriek bezig met het testen van een benzine-injectiesysteem, naar voorbeeld van de vele westerse merken..................lees verder |
|
![]() |
Interieur |
|
![]() |
Modellen en uitvoeringen De M21 is geleverd vanaf 1956 tot en met 1970 (zie levensloop). Hieronder vindt je een overzicht van alle modellen die binnen het M21/M22 gamma vallen. Het overzicht is opgedeeld in zeven modelseries; de prototypes (voorseries), de modellen 1, 2, 3 (eerste serie) en 3 (tweede serie), M22 en de M23. ............. lees verder
|
|
![]() |
Productiecijfers De productie startte in 1956 met een kleine voorserie van slechts 5 stuks. Deze serie werd ondermeer gemaakt om de lopende band te testen. Vanaf 1957 krijgt de productie een echte omvang. Opvallend is dat 1969, het jaar voor dat de M24 de M21 komt aflossen, .............. lees verder |
|
![]() |
Een
kijkje in de GAZ-fabriek Op deze pagina vind je een aantal foto's die zijn genomen in de GAZ-fabriek ten tijde van de productie van de GAZ M21/M22 Volga.................kijk verder |
|
![]() |
Belgische
Volga's |
|
![]() |
Nederlandse
importeurs |
|
![]() |
Rally
Volga's |
|
![]() |
Straatbeeld In bijvoorbeeld oude reisboeken, folders en tijdschriften vind je de Volga terug als een vertrouwd element in de straat. Maar de tijd heeft echter niet stil gestaan en de Volga M21/M22 is dan ook overal vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Op deze pagina's kunt u voor een ogenblik even weer terug naar hoe het vroeger was............... lees verder |
|
![]() |
Roadtest In de herfst van 1960 publiceerde het engelse blad Autocar een uitgebreide roadtest van de Volga M21K................kijk snel verder |
|
![]() |
Brochures |
|
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
Instructieboekje Bij de Volga werd standaard een uitgebreid instructieboekje geleverd. In dit boekje komen vele onderwerpen aan de orde die voor de berijder van de Volga van belang zijn. Door op de link te klikken kun je een Duits-talig boekje downloaden (PDF-formaat). Het origineel was in vrij slechte staat, maar de meeste pagina's zijn nog goed te lezen........klik hier om het boekje te openen |
|
|