ZMZ fabriek

Voordat we de techniek induiken toch nog even weer een stukje historie. Speciaal voor de Volga M21 werd een nieuwe motorblok ontworpen. De prototypes hadden nog de zijklepmotor van de Pobjeba, iets wat overigens in 1955 al een erg achterhaald concept was. De Pobjeba-motor was feitelijk een aangepaste versie van de Dodge D-5 motor uit de jaren dertig. Deze 3483cc zescilinder was door de Russen ingekort tot een viercilinder met 2112cc. Maar de nieuwe 2445cc viercilinder motor was wel voorzien van kopkleppen. Uniek aan deze motor is dat hij volledig uit lichtmetaal is opgebouwd (aluminium legering). De motor is voorzien van natte bussen en een voor die tijd normale onderliggende nokkenas die doormiddel van een kunststof tandwiel rechtstreeks door de krukas wordt aangedreven. Om de auto geschikt te maken voor de slechte kwaliteit benzine in Rusland wordt de compressie verhouding laag gehouden. De ontwerpers hadden genoeg inspiratie om de Volga nog vooruitstrevender te maken. Er lagen tal van ideeën klaar om verwerkt te worden in de Volga, die door de korte ontwikkelingstijd en door de prioriteitsstelling niet het productiestadium haalde.Het nieuwe motorblok kwam pas in 1957 beschikbaar. In 1956 werd op het terrein van de GAZ-fabrieken de ZMZ-fabriek gesticht. De ZMZ (Zavolzhskiy motoren fabriek) fabriek produceert vanaf 9 november 1959 exclusief de motor voor de Volga. Tot die tijd had de GAZ-fabriek de productie zelf gedaan. De ZMZ-fabriek had de beschikking over alle middelen de nodig waren om de motorblokken vanuit de ruwe ertsen op te bouwen tot complete motorblokken, gereed voor inbouw in bijvoorbeeld een Volga. De motoren werden later namelijk ook verscheept naar diverse andere fabrieken in de Sovjet Unie (bijvoorbeeld de UAZ-fabriek of de ZUK-fabriek in Polen). Vandaag de dag is de ZMZ nog steeds de hofleverancier van de GAZ-fabriek en bouwt onder andere nog steeds de ZMZ-402.10 motor, een motor die in feite niets meer is dan een doorontwikkeling (weliswaar met injectiesysteem) van het motorblok uit 1957!