Overwinning
en legenden, de jaren 50 en 60
![]() |
GAZ logo 1946-1950 |
![]() |
GAZ M-20 "Pobjeda" 1946-1958 |
Al tijdens
de oorlog ontwierp een kleine groep technici geleid door Andrei A. Liphart de
GAZ M20 Pobjeda (=overwinning). Deze volledige nieuwe auto werd voor het eerst
aan publiek getoond in september 1944 en ging in productie in 1946. De Pobjeda
werd ontworpen naar het voorbeeld van de Opel Kapitein, maar had een volledig
zelfdragende carrosserie. De Pobjeba kreeg een vier cilinderversie van de zescilinder
zijklepmotor , die ooit van Dodge was "geleend". Deze motor had een
inhoud van 2112cc en produceerde 50 pk. De auto was voorbestemd om een lange
en succesvolle het levenscyclus te hebben en was een nieuwe fase in de ontwikkeling
van de auto-industrie, niet alleen in de Sovjet Unie, maar ook in de rest van
de wereld.
De GAZ M20 valt op door zijn originele ontwerp met een uiterst laag Cw waarde
van slechts 0,34. Zijn geavanceerde ontwerp vormde een nieuwe tendens en werd
door vele fabrikanten wereldwijd verder ontwikkeld. De "Pobeda" was
de eerste Sovjetauto met een zelfdragende carrosserie en de eerste "treeplankloze"
productieauto in de wereld. De auto was verder voorzien van een onafhankelijke
voorwielophanging, hydraulische remmen rondom, deuren die aan voorkant scharnieren
(alle vier) en een V-vormige voorruit. Zijn comfortabel verwarmde compartiment
bod ruimte aan 5 personen. Opmerkelijk is dat de auto standaard werd uitgerust
met een autoradio. Naast het basissedan model, werd een cabriolet variant gelanceerd,
die in 1949 in productie werd genomen. Daarnaast werden meer dan 37.000 taxiversies
vervaardigd, om het de taxipark van de Sovjet Unie uit te breiden. In totaal
rolden meer dan 235.000 GAZ M20 van de lopende band tijdens productieperiode
van 12,5 jaar. De "Pobeda" werd gebruikt als basis voor vierwielaangedreven
GAZ 72. De GAZ M20 "Pobeda" ontving wereldwijd uitstekende kritieken.
Het werd niet alleen geëxporteerd naar de landen van Oost-Europa maar ook
naar sommige West-Europese markten. De FSO-fabriek in Polen produceerde 23 jaar
lang de M20 onder licentie als Warsawa.
In 1948 werd,
op gezag van de overheid, door het ontwerpersteam dat door werd geleid door
A. Lipgart en N. A. Yushmanov begonnen aan een nieuwe personenauto van de grotere
klasse, de GAZ 12 "ZIM" (= winter). In 1950 wordt de GAZ 12 in productie
genomen. De auto had een aantal geavanceerde technologische eigenschappen en
een hoog niveau van comfort, b.v.verwarmde achterzetels, drie-bands radio en
een automatisch afslaande richtingaanwijzer. De auto werd aangedreven door een
tot 95pk opgevoerd GAZ 51 motor die een topsnelheid van 125 km/u mogelijk. Hiermee
was de GAZ 12 de snelste productieauto van de GAZ fabriek. Naast de GAZ 12 sedan
was er ook een cabriolet die veelvuldig bij allerlei staatsparades werd ingezet.
Daarnaast was er een ziekenwagen auto die een tijdlang als productiemodel op
het programma stond.
In 1952,
verving de GAZ 69 terreinwagen zijn voorloper de GAZ 67. Bij de bouw van de
GAZ 69 was zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de onderdelen van de andere GAZ-producten.
De auto was eenvoudig, robuust en zeer degelijk uitgevoerd.
![]() |
GAZ logo 1950-1956 |
![]() |
GAZ
69 1950-1953 |
![]() |
GAZ
12 1950-1960 |
![]() |
GAZ
12b 1951-1959 |
![]() |
GAZ
69a 1953-1955 |
In 1956 kwam de opvolger van M20 Pobeda, M21 Volga. Op deze website kunt u alles over deze unieke auto leren.
1959 werd
nieuwe vlaggeschip de zevenpersoons GAZ 13 "Chaika" (=zeemeeuw) gelanceerd.
De ontwerpers van deze staatsauto werden duidelijk geïnspireerd door de
Amerikaanse modellen van dat moment. Vanuit technisch standpunt was de "Chaika"
zeker interessant dankzij een aantal technische innovaties. Het werd uitgerust
met een 8-cilinder motor in V-vorm met een vermogen van 195 pk voorzien van
een viervoudige carburateur, hydraulische stuurbekrachtiging een automatische
versnellingsbak met druktoetsen. De auto was voorzien van een elektrisch bedienbaar
antenne en elektrisch bedienbare ramen. Er was een radio gemonteerd met automatische
afstemmingsmogelijkheid en auto was verder voorzien van ruitensproeiers en ingebouwde
mistlampen. Naast sedan is er ook een klein aantal cabrioletuitvoeringen geproduceerd.
![]() |
GAZ logo from 1956 |
GAZ M21 "Volga" 1956-1970 | |
![]() |
GAZ 13 "Tchaika" 1959-1980 |
![]() |
GAZ 13b "Tchaika" 1961-1962 |
![]() |
GAZ M22 "Volga" 1962-1970 |