Overwinning en legenden, de jaren 50 en 60


GAZ logo

1946-1950

GAZ M-20 "Pobjeda" 1946-1958

Al tijdens de oorlog ontwierp een kleine groep technici geleid door Andrei A. Liphart de GAZ M20 Pobjeda (=overwinning). Deze volledige nieuwe auto werd voor het eerst aan publiek getoond in september 1944 en ging in productie in 1946. De Pobjeda werd ontworpen naar het voorbeeld van de Opel Kapitein, maar had een volledig zelfdragende carrosserie. De Pobjeba kreeg een vier cilinderversie van de zescilinder zijklepmotor , die ooit van Dodge was "geleend". Deze motor had een inhoud van 2112cc en produceerde 50 pk. De auto was voorbestemd om een lange en succesvolle het levenscyclus te hebben en was een nieuwe fase in de ontwikkeling van de auto-industrie, niet alleen in de Sovjet Unie, maar ook in de rest van de wereld.
De GAZ M20 valt op door zijn originele ontwerp met een uiterst laag Cw waarde van slechts 0,34. Zijn geavanceerde ontwerp vormde een nieuwe tendens en werd door vele fabrikanten wereldwijd verder ontwikkeld. De "Pobeda" was de eerste Sovjetauto met een zelfdragende carrosserie en de eerste "treeplankloze" productieauto in de wereld. De auto was verder voorzien van een onafhankelijke voorwielophanging, hydraulische remmen rondom, deuren die aan voorkant scharnieren (alle vier) en een V-vormige voorruit. Zijn comfortabel verwarmde compartiment bod ruimte aan 5 personen. Opmerkelijk is dat de auto standaard werd uitgerust met een autoradio. Naast het basissedan model, werd een cabriolet variant gelanceerd, die in 1949 in productie werd genomen. Daarnaast werden meer dan 37.000 taxiversies vervaardigd, om het de taxipark van de Sovjet Unie uit te breiden. In totaal rolden meer dan 235.000 GAZ M20 van de lopende band tijdens productieperiode van 12,5 jaar. De "Pobeda" werd gebruikt als basis voor vierwielaangedreven GAZ 72. De GAZ M20 "Pobeda" ontving wereldwijd uitstekende kritieken. Het werd niet alleen geëxporteerd naar de landen van Oost-Europa maar ook naar sommige West-Europese markten. De FSO-fabriek in Polen produceerde 23 jaar lang de M20 onder licentie als Warsawa.


In 1948 werd, op gezag van de overheid, door het ontwerpersteam dat door werd geleid door A. Lipgart en N. A. Yushmanov begonnen aan een nieuwe personenauto van de grotere klasse, de GAZ 12 "ZIM" (= winter). In 1950 wordt de GAZ 12 in productie genomen. De auto had een aantal geavanceerde technologische eigenschappen en een hoog niveau van comfort, b.v.verwarmde achterzetels, drie-bands radio en een automatisch afslaande richtingaanwijzer. De auto werd aangedreven door een tot 95pk opgevoerd GAZ 51 motor die een topsnelheid van 125 km/u mogelijk. Hiermee was de GAZ 12 de snelste productieauto van de GAZ fabriek. Naast de GAZ 12 sedan was er ook een cabriolet die veelvuldig bij allerlei staatsparades werd ingezet. Daarnaast was er een ziekenwagen auto die een tijdlang als productiemodel op het programma stond.

In 1952, verving de GAZ 69 terreinwagen zijn voorloper de GAZ 67. Bij de bouw van de GAZ 69 was zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de onderdelen van de andere GAZ-producten. De auto was eenvoudig, robuust en zeer degelijk uitgevoerd.


GAZ logo

1950-1956

GAZ 69 
1950-1953
GAZ 12 
1950-1960
GAZ 12b 
1951-1959
GAZ 69a 
1953-1955


In 1956 kwam de opvolger van M20 Pobeda, M21 Volga. Op deze website kunt u alles over deze unieke auto leren.

1959 werd nieuwe vlaggeschip de zevenpersoons GAZ 13 "Chaika" (=zeemeeuw) gelanceerd. De ontwerpers van deze staatsauto werden duidelijk geïnspireerd door de Amerikaanse modellen van dat moment. Vanuit technisch standpunt was de "Chaika" zeker interessant dankzij een aantal technische innovaties. Het werd uitgerust met een 8-cilinder motor in V-vorm met een vermogen van 195 pk voorzien van een viervoudige carburateur, hydraulische stuurbekrachtiging een automatische versnellingsbak met druktoetsen. De auto was voorzien van een elektrisch bedienbaar antenne en elektrisch bedienbare ramen. Er was een radio gemonteerd met automatische afstemmingsmogelijkheid en auto was verder voorzien van ruitensproeiers en ingebouwde mistlampen. Naast sedan is er ook een klein aantal cabrioletuitvoeringen geproduceerd.

GAZ logo

from 1956

GAZ M21 "Volga" 1956-1970
GAZ 13 "Tchaika" 1959-1980
GAZ 13b "Tchaika" 1961-1962
GAZ M22 "Volga" 1962-1970