Einde productie Volga

Al op 7 december 2005 maakte Oleg Deripaska, voorzitter van de raad van bestuur van GAZ, bekend dat de GAZ-fabriek in 2006 de productie van personenauto's zal stop zetten. Dit nadat al eerder was besloten om een definitieve punt achter de ontwikkeling van de GAZ 3106 (een SUV) te zetten. De dag erna maakte Sergey Lugovoj, hoofd Public Relations bij GAZ al bekend dat de huidige Volga-modellen waarschijnlijk nog twee tot maximaal tweeënhalf jaar zonder verdere grote vernieuwingen in productie blijven.

Toch nog uitstel
Op 14 maart 2006 komt Maxim Avdeyev na een meeting met de Volga-dealers in het Turkse Belek met het nieuws dat onder druk van de dealers de productie toch te laten doorgaan. Er bestaat nog steeds een markt voor de Volga. De onderhandelingen met Daimler-Chrysler voor de levering van dieselmotoren wordt voorgezet.

Op dat moment worden er nog twee modellen geproduceerd: de 3102 (als station 310221) en de 31105. Deze auto's zijn beide standaard voorzien van een 2,3 liter 16v motor die echter niet voldoet aan de hier geldende emissie-eisen. De hoge staalprijs en de moordende concurrentie op de Russische automarkt vormen de belangrijkste aanleiding om de productie stop te zetten. Daarnaast speelt het gebrek aan geld om snel het verouderde model te vervangen een grote rol. Zowel de 3102 als de 31105 stammen rechtstreeks af van de in 1970 in productie genomen M24. Ondanks de talloze aanpassingen is het nu toch hoog tijd voor de fabriek om met een nieuw model te komen. Aanvankelijk was de planning dat het huidige model met de nodige aanpassingen tot eind 2006 in productie zou blijven om dan de productie van personenauto's volledig stil te leggen. Maar nu is dan toch besloten (voorlopig) het oude model te blijven produceren. Wel is er afgesproken dat de doorontwikkeling van het huidige model wordt doorgezet.

Toch werd het als snel duidelijk dat de dagen van de aloude M24 carrosserie waren geslagen. In 2007 komt GAZ met het nieuws op de proppen dat de Volga 31105 wordt opgevolgd door de Volga Siber, een licht aangepast Chrysler Sebring die in Amerika inmiddels was opgevolgd door een nieuw model. De nieuwe Volga Siber kent een slechte start, de kwaliteit is niet geweldig en het model is eigenlijk al verouderd. In de zomer van 2010 wordt de Volga 31105 definitief uit productie genomen en is de Volga Siber het enige model personenauto dat nog van de band rolt in Niznhy Novogorod. Ondanks het feit dat Rusland weer redelijk snel uit het dal van de crisis 2008/2009 opklimt blijft de vraag naar de Volga Siber ver achter bij verwachting. In november 2010 komt de lopende helemaal tot stilstand, de voorraad onderdelen die in Amerika is ingekocht is op (hoewel dit door op sommige Russische fora wordt tegengesproken) en de fabriek besluit de stekker er maar helemaal uit te trekken. Het einde van de Volga is een feit. De personenauto's die in de toekomst uit de GAZ-fabriek zullen rollen zijn in licentie geassembleerde Skoda's, VW's, Seat's en (Koreaanse) Chevrolets voor de Russische markt.

GAZ 3102 "Volga" 
1982

GAZ 31105
"Volga"
2005

GAZ Volga Siber
2007