Geschiedenis GAZ fabriek
De motorisering in de Sovjetunie kwam tot stand dankzij een opmerkelijke samenwerking tussen Stalin en Henry Ford. Die leidde tot de GAZ A, de Pobjeda en uiteindelijk in 1956 tot de Volga. In 1928 bestond 85% van het Russische tractor- en vrachtautobestand uit Fords. Stalin achtte toen de tijd rijp een eigen automobielindustrie op te zetten. Tot die tijd werden alleen op kleine schaal vrachtauto's, tractoren en personenauto's geproduceerd. In 1928 stuurde Stalin een delegatie naar Ford in Detroit. Het resultaat was ......... lees verder

 

Tijdens de oorlog
De tweede wereldoorlog maakte het absoluut noodzakelijk om het productengamma van de GAZ-fabriek te herstructureren en te beginnen met het vervaardigen van militair materiaal. De ontwerpers en ingenieurs van de GAZ fabriek ontwikkelden volledig nieuwe voertuigen, zoals de GAZ 64 en de GAZ 67 terreinvoertuigen, gepantserde ......... lees verder


Overwinning en legenden, de jaren 50 en 60
Al tijdens de oorlog ontwierp een kleine groep technici geleid door Andrei A. Liphart de GAZ M20 Pobjeda (=overwinning). Deze volledige nieuwe auto werd voor het eerst aan publiek getoond in september 1944 en ging in productie in 1946. De Pobjeda werd ontworpen naar het voorbeeld van de Opel Kapitein, maar had een volledig zelfdragende carrosserie. De Pobjeba kreeg een vier cilinderversie van de zescilinder zijklepmotor , die ooit van Dodge was "geleend". Deze motor had een inhoud van 2112cc en produceerde 50 pk. De auto was voorbestemd ................ lees verder


Vanaf de jaren zeventig tot en met 2005
De opvolger van de GAZ M21 `Volga` werd de GAZ M24 "Volga" Deze auto werd in massaproductie genomen in 1970. De nieuwe Volga werd gekenmerkt door betere aërodynamica, ruimere carrosserie en kofferbak, een veiligere structuur en een betere wegligging. De GAZ M24 had een eenvoudige, zelfs strenge, vorm. De carrosserie was robuust en duurzaam en dit maakte de auto ook als taxi erg populair. De van de GAZ M21 geleende ...................lees verder


Einde Volga
Al op 7 december maakte Oleg Deripaska, voorzitter van de raad van bestuur van GAZ, bekend dat de GAZ-fabriek in 2006 de productie van personenauto's zal stop zetten. Dit nadat al eerder was besloten om een definitieve punt achter de ontwikkeling van de GAZ 3106 (een SUV) te zetten. De dag erna maakte Sergey Lugovoj, hoofd Public Relations..................lees verder