|
 |
Geschiedenis
GAZ fabriek
De
motorisering in de Sovjetunie kwam tot stand dankzij een opmerkelijke
samenwerking tussen Stalin en Henry Ford. Die leidde tot de GAZ A, de
Pobjeda en uiteindelijk in 1956 tot de Volga. In
1928 bestond 85% van het Russische tractor- en vrachtautobestand uit Fords.
Stalin achtte toen de tijd rijp een eigen automobielindustrie op te zetten.
Tot die tijd werden alleen op kleine schaal vrachtauto's, tractoren en
personenauto's geproduceerd. In 1928 stuurde Stalin een delegatie naar
Ford in Detroit. Het resultaat was
......... lees verder
|
|
|
 |
Tijdens
de oorlog
De
tweede wereldoorlog maakte het absoluut noodzakelijk om het productengamma
van de GAZ-fabriek te herstructureren en te beginnen met het vervaardigen
van militair materiaal. De ontwerpers en ingenieurs van de GAZ fabriek
ontwikkelden volledig nieuwe voertuigen, zoals de GAZ 64 en de GAZ 67
terreinvoertuigen, gepantserde
......... lees verder
|
|
 |
Overwinning
en legenden, de jaren 50 en 60
Al
tijdens de oorlog ontwierp een kleine groep technici geleid door Andrei
A. Liphart de GAZ M20 Pobjeda (=overwinning). Deze volledige nieuwe auto
werd voor het eerst aan publiek getoond in september 1944 en ging in productie
in 1946. De Pobjeda werd ontworpen naar het voorbeeld van de Opel Kapitein,
maar had een volledig zelfdragende carrosserie. De Pobjeba kreeg een vier
cilinderversie van de zescilinder zijklepmotor , die ooit van Dodge was
"geleend". Deze motor had een inhoud van 2112cc en produceerde
50 pk. De auto was voorbestemd
................ lees verder
|
|
 |
Vanaf
de jaren zeventig tot en met 2005
De opvolger van de GAZ M21 `Volga` werd de GAZ M24 "Volga" Deze
auto werd in massaproductie genomen in 1970. De nieuwe Volga werd gekenmerkt
door betere aërodynamica, ruimere carrosserie en kofferbak, een veiligere
structuur en een betere wegligging. De GAZ M24 had een eenvoudige, zelfs
strenge, vorm. De carrosserie was robuust en duurzaam en dit maakte de
auto ook als taxi erg populair. De van de GAZ M21 geleende ...................lees
verder
|
|
 |
Einde Volga
Al op 7 december maakte Oleg Deripaska, voorzitter van de raad van bestuur van GAZ, bekend dat de GAZ-fabriek in 2006 de productie van personenauto's zal stop zetten. Dit nadat al eerder was besloten om een definitieve punt achter de ontwikkeling van de GAZ 3106 (een SUV) te zetten. De dag erna maakte Sergey Lugovoj, hoofd Public Relations..................lees verder |
|