The engine (Dutch only at this moment...)

 


ZMZ-fabriek
Voordat we de techniek induiken toch nog even weer een stukje historie. Speciaal voor de Volga M21 werd een nieuwe motorblok ontworpen. De prototypes hadden nog de zijklepmotor van de Pobjeba, iets wat overigens in 1955 al een erg achterhaald concept was. De Pobjeba-motor was feitelijk een aangepaste versie van de Dodge D-5 motor.................lees verder


Technische gegevens
Het basis motorblok heeft een cilinderinhoud van 2445cc. Door te variëren met compressieverhoudingen, door montage van verschillende carburateurs en het maken van kleine aanpassingen ontstaan er motor met vier verschillende vermogens. Belangrijker nog dan de verschillende vermogens is de geschiktheid voor diverse kwaliteit benzine, vanaf benzine met een octaangetal van 72 tot en met 80 is voor elke streek van de Sovjet Unie een variant beschikbaar, terwijl de hoogste compressieverhoudingen ook prima geschikt zijn voor de exportmarkt............bekijk de gegevens

Onderblok
Het motorblok is volledig vervaardigd van lichtmetaal. Dat was in 1957 een Europeese primeur. Het blok is voorzien van natte bussen die verwisselbaar zijn. De krukas is vijfmaal gelagerd, terwijl driemaal in die tijd nog heel normaal was. De motor was voorzien van een zijdelingse nokkenas die wordt aangedreven door een kunststoftandwiel. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Bovenblok
Net als het onderblok is ook de kop gemaakt van lichtmetaal. De klepzittingen zijn gehard en bestand tegen loodvrije benzine en zelfs zijn geschikt voor gebruik met LPG. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Waterpomp
De waterpomp is van eenvoudig ontwerp. Zwak punt is het pertinax plaatje dat voor de afdichting zorgt. Deze slijten snel in en zorgen voor een lekkende pomp. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Oliefiltersysteem
De olie wordt gefilterd door een zogenaamd semi-flow systeem. In tegenstelling tot de huidige systemen wordt maar een gedeelte van de olie via de oliefilters getransporteerd. Het filtersysteem bestaat uit twee filters, een grof filter en een fijn filter. Het groffe filter kan doormiddel van een hefboom buitenop het filterhuis worden schoongeschraapt. Dit moet in principe elke dag gebeuren. Het fijne filter is afhankelijk van het bouwjaar opgebouwd uit losse (in benzine schoon te maken) lamellen of bestaat uit een verwisselbaar papierfilter. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Carburateurs
In de loop der tijd zijn er drie typen carburateurs toegepast op de M21. Als eerste is de K22 gebruikt, deze carburateur is te herkennen aan de instelbare hoofdsproeier. Voor de meer vermogende motoren is er de K105 carburateur met vaste sproeiers. Vanaf 1963 is er de K124 carburateur die de twee oude carburateurs vervangt. Deze carburateur is te herkennen aan het kijkglaasje in de vlotteruimte. Klik op de afbeelding voor een overzicht van de drie carburateurs in groter formaat.