Levensloop

Continu in ontwikkeling

De M21 serie is, naast het prototype die in een kleine serie is gebouwd te onderscheiden, in drie modelseries. De verschillen tussen de series zijn voornamelijk in het front van de auto en in enkele details terug te vinden. Technische wijzigingen en verbeteringen vinden continu plaats en zijn niet altijd gebonden aan wijziging van serie. Het dashboard uit de eerste serie met een metalen bovenkant is ook nog in de eerste auto uit de tweede serie te vinden, simpelweg omdat er nog een grote voorraad van was die eerst is opgemaakt. Als tweede voorbeeld is er de overschakeling van de armschokbrekers uit de eerste serie naar telescoopschokbrekers vindt tijdens de productie van de tweede modelserie plaats. De telescoopschokbrekers zijn wel bedoeld als technische verbetering voor de derde serie, maar de voorraad armschokbrekers is al lang voor de derde serie op de markt op en daarom monteert men al in eind 1961 de nieuwe telescoopschokbrekers.

Overzicht van de drie series

Serie 1

Serie 1 (1956-1958) werd in 1956 als de M21 Volga geïntroduceerd. Kenmerk van deze serie is grill met een horizontale spijl en in het midden een grote Russische ster en de geïntegreerde knipperlichten. Deze uitvoering verschilt dus van het prototype dat was uitgerust met een grill voorzien van 9 horizontale spijlen. Meteen vanaf aanvang productie zijn er al verschillen in chroom aankleding (normale en exportuitvoering). Standaard is een buizenradio en draaibare antenne gemonteerd, bij de taxi-uitvoering is de radio vervangen door een taximeter. De taxi-uitvoering beschikte al enige over twee aparte voorstoelen, de andere uitvoering hadden standaard door lopende bank voorin. Alleen de M21 (zonder verdere aanduiding) was in 1957 leverbaar met een automatische versnellingsbak.
 

Serie 2

De verschillen tussen serie 1 en 2 (1958-1962) zijn klein. De grill is veranderd en bestaat nu uit een aantal grote verticale spijlen. De grill is of in de autokleur gespoten of in chroom uitgevoerd. de knipperlichten staan nu los van de grill. In 1962 wordt de M22 stationwagon geïntroduceerd. Technisch is de auto continu in ontwikkeling. Halverwege de productie wordt het dashboard gewijzigd, de luidspreker die eerst boven in het dashboard zat krijgt een plaats recht boven de radio (zie interieurpagina).
 
 

Serie 3

Van de derde serie (1962-1970) modellen zijn er de meeste gebouwd en die kom je nu dan ook nog het meeste tegen. Weer is de grill aangepast en bestaat nu uit een groot aantal kleine verticale spijlen en is vanaf nu altijd in chroom uitgevoerd. Weer zijn de knipperlichten vernieuwd en nu zijn ook de achterlichten veranderd. De afgeronde lampen hebben plaats gemaakt voor een meer hoekig type, waarbij de basisvorm onveranderd blijft. De nummerplaat verlichting is ook hoekiger geworden. De nummerplaat verlichting krijgt de vorm van een meeuw, dit verwijst naar de "Chaika" die inmiddels is ge´ntroduceerd. "Chaika" betekent meeuw of zeemeeuw. Grote veranderingen vind je bij de bumpers, die voortaan half chroom, half in de autokleur gespoten zijn.

Nieuw accessoire is een chroomstrip op de voor- en achterschermen (een soort kleine vleugeltjes). De standaard buizenradio is een accessoire geworden, maar de antenne blijft. De strips op de zijkant van de auto zijn veranderd (was gedeeltelijk aluminium, is nu geheel verchroomd metaal). Veranderingen in het interieur zijn alleen in de details terug te vinden (andere bank-/deurbekleding). Het fel begeerde "hertje" op de motorkap verdwijnt met de introductie van de derde serie. Ook eerdere Volga's hebben vaak geen "hertje" omdat in vele landen in verband met de veiligheid dit verboden is, in plaats van "hertje" is dan de bekende "druppel" gemonteerd die ook bij de derde serie is verdwenen. Tijdens de productie van de derde serie zijn er veel technische aanpassingen en verbeteringen. Gedurende de laatste productie jaren wordt er zelfs vloerschakeling leverbaar op het M21 M model.

Na 1965 wordt de M21 niet verder ontwikkeld. In 1965 wordt de tweede editie van de derde serie voorgesteld. Er is nog wel een vierde serie op de tekentafel ontstaan (zie hieronder), maar deze serie is nooit gerealiseerd. Waarschijnlijk was het design van de vierde serie bedoeld voor de tweede editie van de derde serie die nu alleen technische wijzigingen meekrijgt. De GAZ-fabriek is al vanaf 1961 aan de slag met de opvolger van de M21, de M24 waarvan in 1968 de eerste exemplaren worden gebouwd.

Neuzen
Prototype
1e serie, nieuwe grille en knipperlichten.
2e serie, wederom een nieuwe grille en knipperlichten. Ook zijn er nu nieuwe bumpers. Bij exportuitvoering is het hertje verdwenen.
3e serie, weer een nieuwe grille. De knipperlichten zijn opnieuw herzien en er komen half chromen bumpers. Het hertje op de motorkap is voorgoed verdwenen

Achterkanten

Achterkant series 1 en 2 (inclusief protypes).

Achterkant derde serie vanaf 1963. De nummerplaatverlichting, de bumpers en de achterlichten zijn gewijzigd.

Originaliteit
Veel Volga's hebben een druk en bewogen bestaan gehad. Een volledig originele Volga is haast ondenkbaar. Bijkomend probleem is dat de fabriek veel wijzigingen tijdens de productie doorvoerde. Daarom is moeilijk te traceren wanneer welke wijzigingen werden doorgevoerd. De stationwagon volgde de ontwikkeling van de sedan. Een aantal detailwijzigingen zijn wel te melden. Een eerste serie M21 heeft bijvoorbeeld altijd armschokbrekers, de telescoopschokbrekers kwamen pas aan het einde van de tweede serie. Een derde serie Volga heeft de bobine op de interieurventilatorkast zitten, maar bij eerste en tweede serie M21 zit de bobine boven op de interieurventilatorkast. Een derde serie M21 is verder orgineel  bijvoorbeeld nooit uitgerust met de K22I of K-105 carburateur terwijl een K-124 carburateur pas vanaf de derde serie is toegepast.

Chroom
Vanaf 1966 worden chromen strips/vleugeltjes op de voor en achterspatborden geleverd (export uitvoeringen). Vanaf 1966 is ook het woord "Volga" op de voorschermen zichtbaar. Bij de exportuitvoeringen wordt vanaf het begin een chroomrand rond de ruiten gemonteerd.

Vierde Serie?
De tekeningen van deze bruine Volga laten zien dat er ook nog een vierde serie is bedacht. Deze vierde serie is echter door de komst van de M24 nooit gerealiseerd. De bedoeling is waarschijnlijk geweest om in 1965/1966 met een vierde serie te komen, vermoedelijk gebaseerd op de onderstaande tekeningen. De voorproductie van M24 is echter al in 1968 van start gegaan, de ontwikkeling van de M24 was al in het begin van de jaren zestig begonnen.
 


Ontwerpschetsen