Ontwikkeling
Met de ontwikkeling van GAZ M21 Volga werd al in november 1953 begonnen. De Volga moest de directe opvolger van de Pobjeba worden die in 1945 aan het publiek was voorgesteld. De eerste tekeningen werden gemaakt door de constructeur Alexander Mihajlovich Nevzorov. Hij mocht beginnen ......... lees verder
 

Vergelijkingsmateriaal
Bij het samenstellen van een Volga-site kom je er eigen niet onderuit. Zoals bij de ontwikkelingsverhaal van de Volga als gezegd hebben de Sovjets natuurlijk goed gekeken naar wat er in de Westerse landen allemaal rondreed. Toen het ontwerp van de Volga werd getekend heeft men duidelijk gekeken naar de ontwerpen die op dat moment in de Verenigde Staten rondreden. Een voor de hand liggend voorbeeld is de ......... lees verder

Praktijkexamen
Het is 1955 als de eerste prototypes aan het publiek worden voorgesteld. In 1955 wordt een "proefrit" gemaakt met drie M21's van Moskou naar de Krim en weer terug. Er wordt gereden op het terrein van de staatsboerderij "De Weg Naar Het Communisme" op een tiental kilometers afstand van ................ lees verder

Roestbescherming
De auto werd vanuit de fabriek zeer goed beschermd tegen roest. Naast het gebruik van hoogwaardig staal werd een degelijke carroseriebescherming aangebracht. De carrosserie werd na het in elkaar zetten eerst grondig gereinigd en ontvet om vervolgens volledig ondergedompeld te worden in een fosfaatbad. Daarna werd de carrosserie in bad met speciale grondverf ondergedompeld ................. lees verder

Centraal smeersysteem
Tot 1960 werd de M21 geleverd met een centraal smeersysteem voor de voorwielophanging. Voor die dagen was de voorwielophanging van een M21 complex en daardoor slijtage-gevoelig. Het centrale smeersysteem bestond uit een voorraadvat met olie, een ingewikkeld slangensysteem.................
lees verder

Automatische versnellingsbak
De automatische versnellingsbak werd uit productie genomen toen bleek dat de techniek te complex was om te worden onderhouden door de gebruikers en schaars aanwezige monteurs in de Sovjet Unie. Het grote publiek was in Rusland in tegenstelling tot de Verenigde Staten nog niet klaar voor de automatische versnellingsbak. Het is in de lectuur nergens.......... lees verder


Held van de Sovjet Unie
1961, Gagarin is de eerste mens in de ruimte. De eerste ruimteheld van de Sojvet Unie was niet alleen de held van de alle inwoners van de Sojvet Unie, maar hij was wereldwijd een held. Aan zijn eerste ruimtereis werd uitgebreid aandacht besteed in de media over de hele wereld. Na zijn vlucht was Gagarin van het ene op het andere moment een wereldberoemde persoon
.............. lees verder


Bergeris Avtomobilya
GAZ M21 Volga is een echte Sovjet klassieker een icoon van zijn tijdperk. In de zestiger jaren was de Volga een veel geziene auto op de wegen van de Sovjet Unie. Als onderdeel van het dagelijkse leven is de Volga dan ook te zien in vele Russische films uit die periode. Een van die films is Beregis Avtomobilya.......... lees verder


Expo 1958

Het URSS paviljoen op de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel. Samen met de paviljoens van de Amerikanen en de Fransen hebben de Sovjets de grootste paviljoens op de Expo.............. lees verder


Levensloop
De M21 serie is, naast het prototype die in een kleine serie is gebouwd te onderscheiden, in drie modelseries. De verschillen tussen de series zijn voornamelijk in het front van de auto en in enkele details terug te vinden. Technische wijzigingen en verbeteringen vinden continu................. lees verder

M22 Stationwagon
Naast de GAZ M21 Volga werd de GAZ M22 Volga uitgebracht. Op basis van de M21 is een mooi ogende stationwagon ontstaan. De achterbank kan standaard worden weggeklapt, wat een riante laadruimte oplevert. Veel M22's zijn gebruikt als echte werkpaarden ................... lees verder

Injectiesysteem
Al tijdens de tweede wereldoorlog war de Russen bezig met het testen van electronische injectiesystemen voor benzinemotoren. Op dat moment waren de systemen voornamelijk bedoeld voor het gebruik op vliegtuigmotoren. Eind vijftiger jaren, begin jaren zestig is ook de GAZ fabriek bezig met het testen van een benzine-injectiesysteem, naar voorbeeld van de vele westerse merken..................lees verder

Interieur
Hieronder vindt je foto's van verschillende GAZ M21 "Volga" interieurs. De eerste twee foto's zijn van het interieur van de prototypes, let op de indrukwekkende rij van meters die tijdens het testen werden gebruikt. De volgende zes foto's zijn van het interieur van de eerste productie serie (tot +/- 1960). Let hier op de afwijkende luidspreker van de radio. De laatste foto's zijn van het interieur zoals............ lees verder


Modellen en uitvoeringen

De M21 is geleverd vanaf 1956 tot en met 1970 (zie levensloop). Hieronder vindt je een overzicht van alle modellen die binnen het M21/M22 gamma vallen. Het overzicht is opgedeeld in zeven modelseries; de prototypes (voorseries), de modellen 1, 2, 3 (eerste serie) en 3 (tweede serie), M22 en de M23. ............. lees verder


Productiecijfers
De productie startte in 1956 met een kleine voorserie van slechts 5 stuks. Deze serie werd ondermeer gemaakt om de lopende band te testen. Vanaf 1957 krijgt de productie een echte omvang. Opvallend is dat 1969, het jaar voor dat de M24 de M21 komt aflossen, .............. lees verder

Een kijkje in de GAZ-fabriek
Op deze pagina vind je een aantal foto's die zijn genomen in de GAZ-fabriek
ten tijde van de productie van de GAZ M21/M22 Volga.................kijk verder

Belgische Volga's
In de jaren zestig werd de Volga ook in België geassembleerd. Dit gebeurde bij Sobimpex in Brussel. Later werd dat Scaldia-Volga S.A., ook in Brussel. De Volga's kwamen in Antwerpen in de haven aan zonder motor en met de versnellingsbak los in de kofferbak. Vervolgens bouwde men er in Brussel een Perkins dieselmotor in. De Perkins dieselmotor.................. lees verder


Nederlandse importeurs
In 1953 begint de Amsterdamse firma "Auto- & Motordeelen Import", kortweg MKV, met importeren van de Moskvitch 400. De firma MKV weet het voor elkaar te krijgen dat op de auto RAI van 1954 naast de Moskvitch ook de Pobjeba en de ZIM aan het Nederlandse publiek ...........lees verder


Rally Volga's
De Volga werd ook volop ingezet als rally-auto. Zowel in de Sovjet Unie als daarbuiten. Kijk snel naar een pagina vol rally-foto's................ lees verder


Straatbeeld
In bijvoorbeeld oude reisboeken, folders en tijdschriften vind je de Volga terug als een vertrouwd element in de straat. Maar de tijd heeft echter niet stil gestaan en de Volga M21/M22 is dan ook overal vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Op deze pagina's kunt u voor een ogenblik even weer terug naar hoe het vroeger was............... lees verder

Roadtest
In de herfst van 1960 publiceerde het engelse blad Autocar een uitgebreide roadtest van de Volga M21K................kijk snel verder

Brochures
Ook de Russen deden in de jaren vijftig en zestig volop mee het aanprijzen van hun auto's doormiddel van fraaie folders en brochures. Als extraatje hieronder vier volledige brochures, klik hieronder op een brochure om hem te bekijken (PDF Acrobat 6.0 en hoger)


Instructieboekje
Bij de Volga werd standaard een uitgebreid instructieboekje geleverd. In dit boekje komen vele onderwerpen aan de orde die voor de berijder van de Volga van belang zijn. Door op de link te klikken kun je een Duits-talig boekje downloaden (PDF-formaat). Het origineel was in vrij slechte staat, maar de meeste pagina's zijn nog goed te lezen........klik hier om het boekje te openen